Nom científic: Hexaplex trunculus
Linnaeus, 1758
Nom comú: Cat: Cornet; Cast: Búsano, corneta; Fr: Rocher fascié
Fondària: Fins als 50m
Mides: Fins a 8cm
Com és?
És un cargol de mar amb la closca d'uns 5-8 centímetres de longitud. Aquesta té una forma molt característca, és cónica, amb espines o rugositats i amb una coloració variable segons si presenta petits organismes sobre seu. Presenta una obertura oval i un canal sifonal molt visible.
On viu?
El trobem en aigües poc profundes i en fons rocosos, sublitorals fins als 50 metres de fondària. Es distribueix principalment pel Mediterrani, tot i que també viu a l'Atlàntic.
Com s'alimenta?
És carnívor, un depredador actiu que s'alimenta de altres gasteròpodes o bivalves. Molts cops també s'alimenten d'animals morts.
Com es reprodueix?
Com tots el components de l'ordre Gastropoda, tenen sexes diferenciats. Fixen els seus ous en roques, formant grups encapsulats de color blanquinós molt característics.
Es pot confondre?
Es podria arribar a confondre amb Murex brandaris (cañaílla), pero aquest presenta púes més voluminoses, sifó més allargat i culinariament un sabor més suau que Hexaplex trunculus.
Curiositats
· La seva glàndula hipobranquial, situada entre el cap i fetge, secreta una mucositat transparent, la qual un cop exposada a l'aire i al sol, adquireix el color púrpura.
· Els fenicis van ser els principals comerciants d'aquest tint natural, que s'apreciava molt a l'antiguitat.
· Feien falta més de 12.000 animals per produïr uns pocs grams d'aquest tint.
· Té el sentit de l'olfacte força desenvolupat, cosa que el permet localitzar els cadàvers a distància.
Taxonomia
Fílum: Mollusca, Classe: Gastropoda, Ordre: Neogastropoda, Família: Muricidae, Gènere: Hexaplex
|