» CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025



CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025

Ja tenim aquí el Calendari CIB del 2025 amb un munt d'activitats: cursos, sortides col·lectives, neteges... Dóna-li una ullada i reserva't els caps de setmana! 

Horari d'atenció al Públic:

Dilluns: 11h a 15h
Dimarts: 17h a 19h
Dimecres: 11h a 15h
Dijous: 17h a 19h
Divendres: 12h a 15h


Tlf i WhatsApp 623 18 84 35
Mail: cib@cibsub.cat
Guia d'espècies » 14. Mol·luscs - Baboses marines » Platydoris argo es / en

Nom científic: Platydoris argo

(Linnaeus, 1767)

Nom comú:

Grup: 14. Mol·luscs - Baboses marines

Tipus paisatge: Cap en particular

Fondària: Fins a 150 m

Mides: Fins a 10 cm

Com és?

Platydoris argo és un nudibranqui de fins a 10 centímetres. El seu cos és aplanat dorso-ventralment i el seu mantell es desborda àmpliament del peu, amb unes vores lleugerament ondulades. El color del mantell varia del marró al taronja, mentre que el peu i el fons del mantell són d’un color ataronjat. El mantell és salpicat per nombrosos punts blancs, molt particularment al llarg de les vores del mantell, els quals li van valdre el nombre científic. La seva consistència és coriàcia i el tacte és rugós a causa dels nombrosos tubercles que el recorren. Els rinófors són laminosos, de color marró fosc, i poden retreure’s. Les brànquies de Platydoris argo, que voregen l’anus, estan constituïdes per 6 apèndixs. Són també retràctils.

 

On viu?

Viu al Mediterrani i a l’Atlàntic nord-est d'aigües calentes (les illes Canàries o les illes de Cap Verd).

 

Com es reprodueix?

Platydoris argo és hermafrodita. La reproducció s’efectua al final de primavera i a l’estiu. La posta està constituïda per una cinta groga-ataronjada ondulada, enrotllada en espiral, relativament característica de l’espècie.

 

Es pot confondre?

Es pot confondre amb Discodoris maculosa, una espècie rara que arriba fins als 5 cm, és ovalat, cobert de petits tubercles, de color marró clar amb taques llençades sobre tot el mantell. Als rinòfors es veuen una sèrie de taques cavades fins a les brànquies. Es troba sota les pedres a partir de 5 metres. Els exemplars juvenils de Platydoris argo es podrien confondre amb Geitodoris planata, que també és ovalat, però que només arriba a una mida d'uns 4 cm com a màxim, és de color castany ataronjat i que trobem sota pedres a partir dels 5 metres. Finalment es podria confondre amb l'espècie Archidoris pseudoargus, però aquesta és molt escassa, arriba a una mida major, 12 cm, i té el mantell cobert de tubercles de color variable (castanya, marró, rosa, verd, groc).

 

Curiositats

· Platydoris argo s’alimenta exclusivament de demoesponges. Els estudis realitzats sobre el seu comportament alimentari mostren que s’alimenta d’una gran multitud d’espècies d’esponges i s’adapta fàcilment a les espècies presents a la seva zona. La seva preferència sembla, tot i això, que seria l’esponja Phorbas tenacior, sobre la qual s’alimenta quan té la possibilitat d’escollir.


Taxonomia

Fílum: Mollusca, Classe: Gastropoda, Subclasse: Opisthobranchia, Ordre: Nudibranchia, Subordre: Doridina, Família: Platydorididae, Gènere: Platydoris

» Guia d'espècies


GUIA D'ESPÈCIES
Des d'ara pots consultar el que has vist a les teves immersions a la nostra guia d'espècies
» 



FIDEUADA CAP DE CREUS

Us en recordeu de la fideuada de l'any passat? Doncs ens ho vam passar tan bé que volem repetir! Aquest any també ho farem a Cadaqués, amb possibilitat de fer immersió de cala i/o de vaixell!


Us donem tota la informació a continuació, però si teniu algun dubte, podeu contactar amb nosaltres per resoldre'l :)

DADES GENERALS
Dia: 12 de juliol
Hora de concentració: 10 h
Lloc de concentració: Ulla & Paul (Cadaqués)
Tipus, lloc i preu de la immersió d'immersió:
               - Vaixell: Cap de Creus: 35 € 
               - Cala: Es Caials: 16'5 €
Nivell: Multinivell

> DINAR
Al mateix centre de submarinisme ens ofereixen la possibilitat de portar-nos una fideuada!: 16€ (preu a confirmar)

> SUBMARINISME
Heu de respondre tot el formulari i assegurar-vos que compliu amb la normativa de les sortides col·lectives del CIB (https://www.cibsub.cat/noticia-normativa_colectives_cib-17773)

IMPORTANT:
- Cal que hagueu reservat la vostra plaça abans del 9 de juliol al formulari.
- Les places tant de la immersió com del dinar són limitades (es seguirà l'ordre estricte d'inscripció). 
- Les immersions dependran de les condicions meteorològiques.
- Totes les activitats es paguen al centre de submarinisme.
- Us recordem que per assistir a les sortides col·lectives del CIB és imprescindible ser-ne soci/a. 
- Cal avisar en cas de no assistència. Si les oficines del CIB ja estan tancades, aviseu directament al centre de submarinisme on fem la immersió Ulla & Paul (Cadaqués)


» CIB a Instagram


SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM

 

Informació, fotografies de les nostres activitats... i molt més al Facebook o Instagram

RSS Noticies CIB