» CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025



CALENDARI PROVISIONAL CIB 2025

Ja tenim aquí el Calendari CIB del 2025 amb un munt d'activitats: cursos, sortides col·lectives, neteges... Dóna-li una ullada i reserva't els caps de setmana! 

Horari d'atenció al Públic:

Dilluns: 11h a 15h
Dimarts: 17h a 19h
Dimecres: 11h a 15h
Dijous: 17h a 19h
Divendres: 12h a 15h


Tlf i WhatsApp 623 18 84 35
Mail: cib@cibsub.cat
Guia d'espècies » 21. Peixos ossis » Dactylopterus volitans es / en

Nom científic: Dactylopterus volitans

(Linnaeus, 1758)

Nom comú: Cat: Xoriguer; Cast: Chicharra, golondrina, alón ; Eng: Flying gurnard; Fr: Grondin volant

Grup: 21. Peixos ossis

Tipus paisatge: Immersió en sorra, Immersió nocturna

Fondària: Fins a 150 m

Mides: Fins a 55 cm

Com és?

Cos allargat, de secció quadrangular a la meitat anterior i cilíndrica a la posterior. Cap dur, protegit per ossos dèrmics prolongats cap enrere en grans espines, dos a la nuca i dos a l’angle inferior de l’opercle. Dues aletes dorsals, la primera amb sis radis durs, els dos primers solts. Aletes pectorals dividides en dues parts, la davantera petita, amb sis radis, la del darrere molt llarga, quasi fins a l’aleta caudal. Coloració marró vermellosa pel dors i blanquinosa pel ventre; aletes pectorals verdes i blavoses, amb moltes taques rodones negres i clares i punts blaus. Fins a 50 centímetres de llargada.

 

On viu?

Viu en fons sorrencs fins als 150 metres. Es distribueix pel Mediterrani i per l'Atlàntic est.

 

Com s’alimenta?

S’alimenta de crustacis, bivalves i petits peixos.

 

Com es reprodueix?

La reproducció té lloc durant els mesos d’estiu.

 

Es pot confondre?

Es pot confondre amb els altres membres de la família dels Triglidae, tot i que el cap, quadrangular i aplanat, i les taques blavoses del cos permeten diferenciar-lo amb certa facilitat. Podríem confondre'l amb Aulopus filamentosus, tot i que aquest no té les grans aletes dorsals que caracteritzen al xoriguer.

 

Curiositats

· Quan les seves aletes pectorals posteriors estan desplegades, li donen una nova forma semblant a un planador.

 

Taxonomía

Nivell: Teleostomi, Classe: Osteichthyes,  Subclasse: Actinopterygii,  Ordre: Scorpaeniformes, Família: Dactylopteridae

» Guia d'espècies


GUIA D'ESPÈCIES
Des d'ara pots consultar el que has vist a les teves immersions a la nostra guia d'espècies
» CIB a Instagram


SEGUEIX-NOS A INSTAGRAM

 

Informació, fotografies de les nostres activitats... i molt més al Facebook o Instagram

RSS Noticies CIB